Fri for Mobberi

FRI FOR MOBBERI

I Sommerfuglen arbejder alle i vuggestue og børnehave med Fri for Mobberi.

I 2017 valgte vi at uddanne alle medarbejdere i at bruge Fri for Mobberi. Nye medarbejdere uddannes også løbende af jeres uddanne kollegaer.

Fri for Mobberi er materiale der indeholder, sange, historier og aktiviteter som er med til at udvikle børn sociale kompetencer og styrke den generelle trivsel i børnegruppen. Fri for Mobberi er med til at skabe trygge børnefællesskaber ved at lære børnene om hvad tolerance, respekt, omsorg og mod vil sige set i et børneperspektiv.

Materialet er tilpasset barnet udviklingsniveau. Vuggestuebørn har blandet fokus på at genkende følelser i egen krop og ansigtsudtryk/kropssprog hos andre børn, hvor børnehavebarnet arbejder med at forstå samspil og få handlemuligheder til at sige fra når det oplever noget ikke er ok.

Alle får en lille personlig bamseven, der er rar at sove med eller kan bruges til at trøste hvis man er lidt trist. Alle stuer har en stor Bamseven som er ham der er udgangspunktet for mange samtaler, ”fordi han holder øje med alt hvad der sker på stuen og børnene imellem.”

I Fri for Mobberi er der også en forældredel. Denne del handler om at styrke barnet ved at hilse på alle man møder i institutionen, lege på tvær af børnegruppen og ved altid at holde er ordentlig tone i hjemme når man taler om andre børn, forældre eller medarbejdere.

bamseven

Fri for Mobberi er desuden et materiale som der arbejdes videre med i indskolingen.