Mad og måltider

Sommerfuglens mad og måltidspolitik tager udgangspunkt i Vallensbæk Kommunes kostpolitik.

Vi ved, at mad- og måltidsvaner etableres allerede i småbørnsalderen og kan være svære at ændre senere hen i livet. Gode mad- og måltidsvaner skabes af den mad børnene indtager, ligesom rammerne og det sociale fællesskab omkring måltidet har stor indflydelse.

Det er vigtigt, at et barn fra starten vænner sig til at spise sund og varieret mad. Institutionen har et stort medansvar for barnets ernæring og de kostvaner som barnet udvikler, da mange børn ofte tilbringer de fleste af deres vågne timer i institutionen.

Vi forsøger så vidt muligt, at undgå for mange tilsætningsstoffer. Vi køber derfor mange økologiske varer f.eks. mælk, havregryn, pasta, grøntsager m.m. Sommerfuglen har det Økologiske spisemærke i sølv.

I Sommerfuglen er ansat en køkkenuddannet og en køkkenmedhjælper, der varetager indkøb og madlavning. For at variere kosten, er ugen opdelt i en grød/suppedag, en dag med fisk, en vegetardag og en dag med kød samt rugbrødsdag, altså varieret mellem kold og varm mad. Der laves også madpakker, hvis børnene er på tur.

Til morgenmad i både vuggestuen og børnehaven er der både brød og havregrød. Derudover tilbydes havregryn og rugfras i børnehaven. Der serveres letmælk i vuggetuen og minimælk i børnehaven.

Hvis børnene er mellem 0 og 1 år, når de starter i institutionen, aftaler vi kosten individuelt med forældrene.

Vi tilbyder den anbefalede modermælkserstatning indtil barnet fylder 1 år. Til børn under 1 år tilbydes der babymos med grøntsager til frokost, samt dele af den kost de øvrige vuggestuebørn får serveret. Om eftermiddagen serveres der frugtmos.

Omkring et års alderen, følger barnet den kostplan, der udarbejdes af køkkenet for 3 uger af gangen, denne altid kan ses på  Aula. Til frokost serveres der vand til maden. Om eftermiddagen spiser vi frugt, grøntsager, rugbrød, grød, koldskål, hjemmebagt brød og boller samt drikker mælk eller vand efter eget valg.

I institutionen er der til Fastelavn en figenstang eller rosiner til børnene. Børnehavebørnene får derudover popcorn i tønderne.

Til jul danser vi om juletræet og spiser æbleskiver og får saftevand.

Til fælles-arrangementer som bedsteforældredag og sommerfest bliver der lavet kakao på bålet.