Indkøringsfasen

Velkommen til Sommerfuglen

Det er både børn og forældre, der skal vænne sig til den nye hverdag. Derfor er det afgørende, at du som forælder har mulighed for at være sammen med dit barn i vuggestuen, når han eller hun begynder.

Tilrettelæggelsen og længden af indkøringsfasen varierer fra familie til familie. Dit barn skal lærer nye mennesker og omgivelser at kende, og I skal vænne jer til at give slip på hinanden. Personalet skal også lære at tolke dit barns ønsker og behov. Derfor laver vi nogle individuelle aftaler med jer som familie.

For nogle børn og forældre tager det længere tid at vænne sig til institutionslivet, andre er klar til at stå på egne ben efter få dage. Vi anbefaler at I har omkring 14 dage i vuggestuen og minimum en uge i børnehaven til indkøring.

Modtagelsen i børnehaven foregår forskelligt alt efter om barnet kommer udefra eller fra Sommerfuglens vuggestue.

Når I kommer udefra, anbefaler vi at modtagelsen og opstarten foregår på samme måde som i vuggestuen.

Når dit barn går i vuggestuen i Sommerfuglen og skal starte i børnehave har vi mange muligheder for at indkøringen af dit barn kommer til at foregå så blidt som muligt.

Når vi vurderer at dit barn er klar til at starte i børnehaveafdelingen eller senest måneden før dit barn fylder 3 år, finder vuggestuens og børnehavens personale i fællesskab ud af, hvilken stue der tænkes at være bedst for dit barn at være på. Denne beslutning træffes på baggrund af vuggestuens kendskab til netop dit barn, således at der bl.a. tages hensyn til relationer til andre børn, større søskende osv.

Når valget er truffet, taler personalet sammen og laver en aftale omkring, hvornår dit barn starter med at besøge den nye stue. Det er rart hvis I som forældre også besøger børnehaven sammen med barnet, så I kan få en rundvisning og snak om dagligdagen med stuens personale.

Dit barn følges med en velkendt voksen fra vuggestuen, som bliver hos dit barn de første besøg i børnehaven eller så længe det er nødvendigt. Disse besøg begynder typisk en måned før det egentlige skift, på den måde har dit barn god tid, til at lære de nye omgivelser, voksne og børn at kende.

Når personalet kan mærke at dit barn føler sig tryg på sin nye stue, får dit barn lov at være ”alene” i børnehaven nogle timer om formiddagen. Til sidst i forløbet, vil han/hun også spise med inden han/hun vender tilbage til vuggestuen.

Første hele dag i børnehaveafdelingen

Når dit barn så begynder i børnehaven, vil der være nogle praktiske ting I som forældre skal være opmærksomme på. Derfor har vi lavet en lille vejledning til jer som forældre, så I også kan være trygge i den nye proces som vi tilbyder det kommende børnehavebarn.

Dit barn får sin egen garderobe ligesom i vuggestuen. Her vil der også være en kasse som er beregnet til skiftetøj.

Dit barn har stadig mulighed for at sove til middag, dette foregår på barnets stue. Det kræver meget energi at begynde i en børnehave, med væsentlige flere børn på stuen, samt nye voksne. Derfor er der stadig mulighed for at dit barn kan sove fra kl. 12.00-14.00. Men dit barn får også mulighed for at hvile mellem kl.13.30-14, da vi i børnehaven holder hviletid for alle børnehavebørn.

I forhold til renlighed har vi ingen forventninger om at dit barn er renligt før det starter i børnehave. Du skal derfor heller ikke have egne bleer med.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at stille spørgsmål, hvis der er noget du synes er uklart i forbindelse med dit barns opstart i børnehaven.