Sygdom

Syge børn må ikke være i Sommerfuglen. Barnet er sygt, hvis almentilstanden er påvirket, hvis det har feber, eller hvis der er specifikke tegn på sygdom.

Hvis dit barn bliver syg mens det er i Sommerfuglen, så ringer vi til dig. Det er vigtigt I henter barnet hurtigst muligt, så vi stopper smitte af andre børn og voksne. Vi tager ikke barnets temperatur men træffer et fagligt skøn om barnets tilstand på baggrund af vores kendskab til barnet.

Vi ringer til jer hvis barnet er mat, pylret, uroligt eller grædende på en måde som er atypisk for barnet. Vi ringer også hvis barnet får helt tynd afføring 2 gange eller opkast.

Børn med diarré - og eller opkast, må komme tilbage i Sommerfuglen når barnet er rask og har normal afføring (sst. s. 35).

I Sommerfuglen følger vi Sundhedsstyrelsens vejledninger som beskriver et rask barn således:

• Barnet er rask, når det er feberfrit, og almentilstanden er upåvirket
  • Barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig omsorg og pasning
  • Barnet skal fx kunne lege ude og tage med på udflugt.

Hvis et barn kommer i institution uden at være helt rask, har det på grund af nedsat modstandskraft større risiko for at få komplikationer til sygdommen eller pådrage sig en anden sygdom. Det kan derfor være en god idé at lade barnet blive hjemme i mindst 1 dag, efter at det er blevet feberfrit (sst. s. 9).