Bevægelse

Aktive børn bliver fortrolige med deres kroppe og får lyst til bevægelse.

Aktive børn får styrket deres knogler og samtidig forebygges overvægt, og vi ved, at fysisk aktive børn ofte har mere overskud til at lære nyt. Børn elsker at bevæge sig, og bevægelse og leg er grundlæggende elementer i deres fysiske, psykiske og sociale udvikling.

De kravler, ruller, cykler, løber, klatrer og hopper. Børn lærer og oplever gennem kroppen og dens sanser, det er en af måderne at opleve verden på og en vigtig del af børns udvikling.

Mål

Børnene skal bruge kroppen hver dag. Børnene skal opleve glæden ved at bruge kroppen både i leg og i mere voksenstyrede aktiviteter. Børnene skal støttes i at udforske, nyde, sanse og forstå vores omverden. De skal have stimuleret alle sanser gennem brug af forskellige materialer og redskaber. Børnene skal lære og forstå og respektere egne og andres kropslige reaktioner og grænser. Børn, der er trygge ved deres krop og kender dens styrker og muligheder, har et godt fundament, der samtidig udvikler et godt selvværd. Børnene i børnehaven skal på legepladsen hver dag og børnene i vuggetuen så ofte som muligt.

Metode

Når vi sætter aktiviteter eller lege i gang på legepladsen er det bl.a. med fokus på børnenes generelle motoriske færdigheder. Vi bruger den omkringliggende natur og oplever årstiderne. Vi tager på ture ud af huset – og deltager i nærmiljøets tilbud. Vi styrker børnenes selvværd og kropsbevidsthed ved, at de skal lære at gøre tingene selv. Vi inddrager børnene aktivt i forskellige opgaver i institutionen.

Pædagoger der ved deres egen nysgerrighed, aktiviteter og lystfyldte brug af kroppen viser, at det er sjovt og spændende at bruge kroppen, er gode inspiratorer for børnene. Derfor indtager vi en aktiv del i børnenes aktiviteter og veksler mellem voksenstyrede og børnestyrede aktiviteter, og planlagte og spontant opståede aktiviteter. Vigtigst er, at vi voksne viser børnene, at det er rart og sjovt at bruge sig selv og sin krop. Vi opfordrer barnet til at deltage og justere niveauet til det enkelte barn, så barnet oplever glæde og får en positiv oplevelse. Vi har samtidig tid og rum til at respektere det barn som har brug for at observere inden deltagelse.

Gennem vores viden og erfaring kan vi vejlede forældre til at styrke og motivere deres børns motoriske udvikling.

Dokumentation/Evaluering

Vi dokumenterer gennem beskrivelser og billeder på AULA.

Vi holder øje med det enkeltes barns motoriske udvikling, og ser efter tegn på personlige kompetencer, som f.eks. selvhjulpenhed og om børnene selv tager initiativ til tidligere legede lege, om hverdagssnakken rummer erindringer fra ture/oplevelser, om vi ser genkendelsens glæde i øjnene på børnene, når der leges.

Periodevis arbejdes der med temaet krop og bevægelse og i månedstemaerne arbejder vi bevidst på at inddrage krop og bevægelse.