Velkommen til Sommerfuglen

I Sommerfuglen har vi fire stuer til vuggestuebørn og fire stuer til børnehavebørn. Alle stuer ligger to stuer ved siden af hinanden og man har derfor en venskabsstue med børn i samme aldersgruppe.

Vi bestræber os på at skabe et atmosfære hvor jeres børn føler sig trygge og altid blive mødt af nærværende og omsorgsfulde voksne.

Alt personale i Sommerfuglen er ICDP-certificeret. Dette gør vi for at øge betingelserne for børn og voksnes relationer og samspil. Der ud over arbejder vi med Fri for Mobberi, hvor vi ønsker at alt personale som minimum har grundkurset. Fri for Mobberig giver redskaber til at arbejde med at venskaber, empati, at være i stand til at løse konflikter.

Der ud over er det vigtigt at vi er en personalegruppe i udvikling og derfor tager vi løbende relevante kurser det kan eks. være vækstmodellen, kurser i sansemotorisk, I sprogtilegnelse, etc.

Sommerfuglen åbnede foråret 2021 en udflytter del af børnehaven.  I kan se mere på Dreambroker: https://dreambroker.com/channel/v6c28i4t/woyx255fI Golfsvinget i Vallensbæk, lige op af Naturlegepladsen. Her har vi base i et hus med alle nødvendige faciliteter. Alle børnehavestuer i Sommerfuglen vil på skift, være en uge afgangen i hele åbningstiden, året rundt.

Udgangspunktet for disse uger er muligheden for at fordybe os i naturen, lave mad over bål samt og under andre betingelser end vi kan hjemme i Sommerfuglen, at arbejde med leg og læring i og omkring naturen. Der er knyttet en fast voksen til dette hus på den måde kommer der også en rød tråd igennem arbejdet med Natur og Science på alle fire stuer i Børnehaven

Vi vægter et godt forældresamarbejde. Dette er en vigtig forudsætning for at vi sammen kan skabe de bedste betingelser for at skabe trivsel, udvikling og læring for jeres barn. Vi har opstartssamtale 3 måneder efter dit barn er startet og herefter en gang om året. Vi er rummelige og mangfoldige og ser forskellighed som en ressource, som andre kan lære noget igennem.

Vi er et sko-frit hus, da vi ønsker at bruge alle kvadratmeter af huset til leg og fordybelse. I børnehaven har vi ”åbne døre” mellem stuerne, så når der ikke er faste aktiviteter har børnene mulighed for at gå på besøg hos hinanden, finde nye og inspirerende legekammerater på andre stuer og eller søge aktiviteter sammen med andre voksne end dem man kender fra stuen.

Vores legeplads er indrettet så både vuggestuebørn og børnehavebørn kan finde inspiration og udfordring afhængig er alder og udvikling. Legepladsen er delt i legezoner der giver mulighed for fordybning og for forskellige former for leg.

Vi har madordning både i vuggestuen og i Børnehaven. Vi får en meget alsidig sammensat menu, der bliver skabet for bunden. Vi har et sølvmærke i Økologi da mellem 60-90 % af vores råvarer er økologiske. Vi er sukkerfrie dog med undtagelse af børnenes fødselsdage og et par særlige fællesarrangementer.